donderdag 18 september 2014

Maar 's middags zijn er pijnbomen

































het internet hier in Cedeira  is niet vooruit te branden. Ik heb er een uu over gedaan onderstaand tekstje gepubliceerd te krijgen Vanavond in Ferrol weer verder,
onderstaande blog is dus nog niet af




40 km met de bus naar Cedeira. Een vriendelijke chauffeur geeft uitleg. Het is 11 km lopen naar San Andres en hij heeft het een keer in 2 uur gedaan. De manier waarop hij het vertelt doet vermoeden dat dit een hele prestatie is. Ik weet genoeg.












Taxichauffeur Roman geeft ook uitleg over het fraaie natuurgebied waar we doorheen rijden. Waar eucalyptussen staan is het prive terrein. Waar pijnbomen staan is het 'publico'.  Mensen met pijnbomen hebben geen geld. Ik geniet vooral van het feit dat ik die gigantische hoogteverschillen niet hoef te overbruggen.


San Andres is een beetje het O Cebreiro van Galicia. Er zijn meer souvenirverkopers dan inwoners. Het restaurant dat Roman heeft aanbevolen is wel open, maar heeft niets te eten. Dan maar naar de bar naast de kerk. Hier eet ik het plaatselijke gerecht, percebes, een soort inktvis. Een ingewikkelde en weinig voedzame maaltijd. Daarom nog maar een kaasplankje besteld. Bij het afrekenen denk ik even dat ik het niet goed versta, maar toch, het is 26 euro (ter vergelijking, het driegangenmenu gisteren in het hostal was 16 euro, inclusief koffie en cognac).


Roman zou me om half zes weer komen halen, maar gelukkig heeft hij zijn kaartje achtergelaten. Dus om kwart voor vier gebeld en 20 minuten later is hij er weer. Vooral de loslopende zwijnen hebben op de terugweg zijn aandacht. .

2 opmerkingen:

  1. André,
    het zit je blijkbaar niet erg mee!
    Het prijskaartje aan je menu is te danken aan de percebes. bij mijn weten is dat niet een soort inktvis maar een soort eendenmossel. Uit de poten moet je het voedsel peuteren. Het vangen van die beestjes is een gevaarlijk werk en ze zijn inderdaad duur. Maar zo leer je nog wat van de plaatselijke keuken. En kreeg je Galicische kaas op het plankje?
    Heb je er spijt van dat je die tocht naar San Andrés hebt gedaan? Ik hoop van niet. Nu weet je toch weer iets wat velen niet weten.
    Morgen zal ik nog eens naar Cedeira kijken, misschien is het je dan gelukt een fotootje in je blog te zetten.
    Als ik het goed heb begin je morgen aan de camino Inglés - een echte camino en het eigenlijke doel van je tocht.
    Hier is niks te melden. Het was mooi weer en ik hoop dat de regen in Galicië nu gestopt is en dan je morgen fiks en vrolijk op stap kan gaan.
    Bolle notjes y Ultreya,
    Mireille


    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook een pijnboom hebben dus. Goeie reis verder!
    Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen