woensdag 24 september 2014

Dos apostolos y un cervecero

Madre mia, dos apostolos y un cervecero, roept de hospitalero van Hospital de Bruma uit als ik bij het inschrijven uitleg dat mijn naam (Andres Jacob) verwijst naar 2 apostelen, maar dat uit mijn achternaam blijkt dat ik ook graag bier drinkt.
Maar helaas, er is geen bar in Hospital de Bruma (en ook geen wifi, vandaar geen blog gisteren).

De man in het bed tegenover me komt me bekend voor. Dat kan kloppen, het is Luc Holsters uit Mechelen, lid van de Raad van Bestuur van het Vlaams Compostelagenootschap. Luc heeft de camino del Norte gelopen, maar was iets te vroeg in Santiago en heeft toen de bus naar Ferrol genomen.
Als genootschapsbestuurders onder elkaar besluiten we 1,5 km naar de gasolinera aan de snelweg te lopen om een pintje te gaan drinken. Vreemde paradox, de aanleg van wegen heeft veel achterland ontsloten, maar er ook voor gezorgd dat er veel dorpen zonder voorzieningen zijn. Auto's moeten af en toe tanken en daarvoor zijn er benzinestations, waar wandelaars in geval van nood ook hun toevlucht toe kunnen nemen.
De ontvolking bleek ook weer vandaag. 25 km gelopen. Er was een bar na 7 km, één na 11 km en dat was het. De laatste 14 km moest je dus zorgen wat te eten en drinken bij je te hebben. De laatste 7 km waren ook bijzonder. 6 km volledig rechtuit over een onverharde bosweg zoals je ze wel eens in de Ardennen ziet.

Dat was wel even wennen
ik houd veel van loofhout
maar zag alleen maar dennen

En vervolgens nog 1,5 km door een industriegebied om in Sigueiro (trema's er weer zelf bijdenken) te geraken.
Ik heb mijn zinnen gezet op een hostal maar dat is helaas vanwege reformas gesloten. Er zijn hier alleen prive albergues die 18 euro rekenen. Veel pelgrims vinden dat afzetterij omdat ze normaal 6 euro betalen, maar ze vergeten dat die andere albergues ook 18 euro kosten  alleen worden die andere 12 euro betaald uit subsidie van de Xunta en de inzet van vrijwilligers.
In een bakkerij vraag ik dan toch maar naar een albergue. De bakkersvrouw verwijst me naar een Bed & Breakfast.  Er is geen breakfast, maar voor 24 euro heb ik een kamer alleen in een soort postmodern interieur. Wel wifi, maar geen stoel om op te zitten.

Morgen de laatste etappe. 16 km naar Santiago. Daar rustig de tijd om de blog verder bij te werken en te vertellen hoe het verder is gegaan met Pedro, Antje en alle Italianen.

Tot slot nog een persoonlijke opmerking. Vandaag zou het de verjaardag van mijn vader geweest zijn (hij zou dan 101) geworden zijn.
Onder een viaduct zag ik vandaag een mooie tekening met als onderschrift:
Por los que ya no estan (voor hen die er niet meer zijn)

een bijzonder moment (helaas kan ik de foto niet uploaden)




1 opmerking:

  1. Gelukkig weer een Blog vandaag! Het gaat goed vooruit, André, en je hebt succes met je namen maar minder geluk met de barretjes en het bier. Een mens moet er iets voor over hebben om het "edele gerstenat" tot zich te kunnen nemen. Ook een toeval dat je Luc Holsters ontmoette, al is un milagro te veel gezegd. Maar genoten hebben jullie zeker van je pintje(s).
    Je opmerkingen (of moet ik zeggen bemerkingen) over het stuk Galicië waar je nu loopt zijn wel interessant. Het is inderdaad een paradoxale situatie: gasolineras op geregelde afstanden maar in de dorpen niets te krijgen. Het probleem van de ontvolking is er lang bezig en zal wellicht nog verder gaan.
    Je hebt wel een minder bekend deel van Spanje gezien. Het zal me verheugen te gelegener tijd je foto's te zien, vooral die waar je op het einde van je blog allusie op maakte.
    Gisteren is "de Staf" aangekomen en intussen ook "De Pelgrim" .
    En een heel mooi boekje over San Andrés de Teixido waarvoor ik de milde gever zeer dank. Je bent eigenlijk met een dubbelbedevaart bezig!
    Is het nog steeds aan het regenen? Of kan je nu al de chubasquero in je rugzak laten? Ik hoop dat morgen goed en wel bij de Apostel arriveert en je camino-vrienden terug ziet. Ik hoop dat de inspiratie mij morgen niet in de steek laat en dat ik een fatsoenlijk babbeltje kan voeren.
    Ik las in de Voz dat men een film aan het maken is over het boek van de Duitser Kerpeling. Momenteel zijn ze in Santiago aan het draaien. Misschien kan je nog als figurant meespelen. Je weet maar nooit dat je ook nog eens in de cinema meedoet!
    Buen camino, morgen.
    Bolle nitjes y Ultreya,
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen