vrijdag 19 september 2014

En aan het eind wint er een Duitser

Erg veel problemen met den blog. Ben bang dat het aan mijn hardware ligt. Problemen van de moderne mens. Enfin, we gaan het nog maar eens proberen.


Vanmorgen lekker droog zitten ontbijten, daarna begon het te regenen. Ontmoet Maria uit Beieren.
Ze is in San Sebastian begonnen en volgt de kust. Tja, vandaag is het mijn eerste dag. We lopen tot het middaguur samen, maar dan neem ik afscheid. Ze loopt te snel. Het is net voetballen of een wieleretappe in de Tour of de Vuelta: aan het eind wint er een Duitser.




Ik neem nog maar een koffie, een cola en een fles water om mee te nemen. Ik reken een belachelijk klein bedrag af en als ik buiten mijn rugzak sta in te pakken brengt de barfjuffouw me een taps: patatas bravas. Erg lekker, maar je krijgt er wel dorst van. Dus maar weer wat te drinken besteld. Ja, zo blijf je consumeren en wordt er niet gelopen en dat zou eigenlijk wel moeten.


De camino gaat stijl omhoog over allerlei bospaden. Het gaat weer harder regenen en dan is er op de top een industriegebied en ook nog een omleiding. Ik heb er 20 km op zitten en het is eigenlijk wel genoeg. Uitgeput zijn en dan over een verlaten industriegebied lopen in de stromende regen. Hoe diep kan een mens zakken?
Aan het eind van het industriegebied is het scherp linksaf naar de doorgaande weg en net voor je die bereikt wordt je een bospad ingestuurd. Dat gaan we dus niet doen. Ik loop naar de doorgaande weg en daar vind ik wat ik hoopte te vinden: een bar. Eens even naar de resterende afstand geinformeerd: 7 km. Dan de alternatieven: over 2,5 uur gaat er een bus. Dat wordt dus weer een taxi. Voor 1 euro per km brengt Juan me naar Pontedeume. Hij wil me eerst naar een driesterrenhotel brengen, maar ik vind 1 ster ook wel genoeg. Voor 15 euro krijg ik een soort kloostercel maar tegen het plafond een klein venstertje. En om het compleet te maken, klinkt om elk kwartier de klok van de San Nicolas kerk.


Enfin, het is een lekker rustige camino. Behalve Maria nog 3 pelgrims gezien.


Het plaatsen van dit bericht is ook gelukt, maar ik ben bang dat het de rest van de week zonder plaatjes moet.



2 opmerkingen:

  1. Ja, André, je hebt wellicht nog nooit Galicië zó nat gezien. In de Voz staan ook allerlei berichten over de regen en het slechte weer en overstromingen van rivieren: het is wreed. Jij verstouwt ook veel water na de zoute tapas!
    Ik vroeg me af of de camino Inglés veel verschilt van de andere wegen naar Santiago. Is de sfeer anders? Vermoedelijk weinig pelgrims - of ligt het aan de tijd van het jaar?
    Het zal je weinig troost bieden door te zeggen dat het in Holland goed weer is.
    Heeft je hotelletje ook behoorlijke maaltijden? Of moet je uitwijken naar een of andere bar? Je foto's houden we maar te goed. Al is het wel jammer voor jou dat je je belevenissen niet kan illustreren.
    Voor nu: bolle notjes in Pontedeume met gratis klokkengelui er bij. Laat het je niet uit de slaap houden.
    Ultreya,
    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pontedeume wel gevonden op Googlemaps, maar San Andres de Teixido niet. Geen plaatsje zeker. Lees wel (op URL's) dat daar mooie kliffen zijn.
    Veel wandelgenoegen op deze camino ingles (ja, ook regen dus).
    Groet van Wim

    BeantwoordenVerwijderen