woensdag 24 juli 2013

Hoofdrekenen

Praixa de Estorde - Fisterra - Faro - Monte Guillermo - Fisterra 17 km

André op het einde van de wereld

Het is nog donker als ik om 7 uur de tent uit kruip. Vreemd,  want de voorgaande dagen was het om die tijd al licht. Gaan we verder naar het westen? Worden de dagen korter? Is het omdat het vandaag zwaar bewolkt is? Vermoedelijk een combinatie van deze drie factoren.



Om kwart voor 8 is alles ingepakt (waarom maken ze al die zakjes van slaapzak en matje toch zo nauw?) en kan ik gaan.
In Sardinero laat ik me door de sigarenverkoper vertellen dat hier nog de enige bar voor Fisterra is.
Juist als ik  uit de bar kom, naderen Gwynneth en Pierre. Ze hebben zin  in koffie, of ik nog een koffie met ze meedrink? Daar moet ik inwendig wel om lachen, ja en dan zeker weer met een noodgang achter ze  aanhobbelen. Ik  antwoord dat ik vast rustig vooruitloop,  dan halen ze me vanzelf wel in en kunnen we bijpraten (wat een huichelaar ben ik toch).
Als ik alleen verder loop volgt er een stukje hoofdrekenen. Stel dat ze 10 minuten in de bar blijven en ik 4,8 km/h loop. Dan leg ik in die tijd 800 m af. Stel dat zij 5,2 km/h lopen (maandag liepen ze 5,1) dan hebben  ze 2 uur nodig  om  me in te halen. En zoveel tijd hebben ze niet, want het is  nog maar 6 km naar Fisterra. 
Hierdoor gerustgesteld loop ik prettig verder, ook omdat deze rekensom de zinloosheid van snel wandelen meer dan aantoont. Bovendien wil ik de 2 km zandstrand van de Praixa de Langosteira graag met blote voeten door het water lopen omdat dit  me aan thuis herinnert. Om te trainen voor  deze tocht ben ik onder andere van Den  Helder naar Egmond aan Zee gelopen. Net als in dat liedje.
Jan Klaassen was trompetter in het leger van de prins
hij marcheerde van Den Helder tot Den Briel
hij was geen held en hij  hield niet van het krijgsgeweld
maar trompetter was hij  wel in hart en ziel

Praixa de Langostera met links Fisterra

Ik ben ook  geen held, maar als ik met schoenen weer aantrek komen daar juist Gwynneth en Pierre aan. Ben je  door dat koude water gelopen? Ik probeer hen uit te leggen dat het water juist warm was omdat het water vandaag warmer is dan de omgevingstemperatuur, maar je kunt net zo goed een blinde de kleur rood uitleggen.
"We zien elkaar nog wel", zegt Gwennyth, maar wat mij betreft is het mooi geweest.

In Fisterra om 10.00 een hostal genomen en meteen maar verder voor een rondje over het schiereiland. In de igreixa Santa Maria een bijzonder beeld van Jezus met baard (Cristo do barbo Dourada), wellicht kan onze vaste volgster hier nog wat verantwoorde uitleg bij geven?

Cristo do Barba Dourada


In dezelfde kerk, voor d'n album
Vervolgens door naar het einde van de wereld, met veel schroeiplekken van mensen die daar (illegaal) hun kleren hebben verbrand als teken van een nieuw begin.
Ik zie Pierre nog met zijn vrouw. Zij zien mij niet, misschien maar beter zo. Geen mensen om mee naar het einde van de wereld te lopen.

Monte San Guillermo in de mist
Terug met een stevige klim naar de Monte San Guillermo (240 m). Er is inmiddels een stevige mist komen opzetten, dus van het in de gids beloofde uitzicht is weinig te zien. Ik loop verkeerd, het pad is nog bijna nauwelijks te zien, maar uiteindelijk kom ik op een breder pad en met enig puzzelwerk vind ik de resten van de Ermita San Guillermo (uit de 5e eeuw, jawel!). Volgens mijn boekske zijn er verhalen dat Jacobus vanaf hier gepredikt zou hebben, maar wellicht kan hier ook enig commentaar met verstand ter zake op komen?
Vanaf de vuurtoren heb ik al die tijd niemand gezien, maar ik zit nog maar net bij de Ermita of er komen een jongen en een meisje met een draagbare radio (pardon, met een music app op hun mobiel).
Het is  inmiddels gaan regenen, op goed geluk (en met een beetje richtinggevoel) vind ik fisterra weer terug waar ik me het middagmaal goed laat smaken.
Daar zijn de gebroeders weer


Morgen naar Muxia en dan naar La Coruna. Ik zie dat de bussen van de gebroeders Vazquerez hier ook actief zijn dus dat gaat vast lukken.

Nog twee plaatjes van gisteren.

Alternatieve waslijn


Praixa de Estorde: Verzin zelf een bijschrift












3 opmerkingen:

  1. Bolle notjes, André op het einde van de aarde, niet het einde van de wereld,amigo! Je hebt blijkbaar vandaag je eigen zin kunnen doen en dat is goed. Vanavond ben ik een beetje heel laat want ik ben uit geweest op de vigilie van Jacobus. Met dank voor de mooie foto voor den album. Dat Jacobus in Fisterras gepreekt zou hebben betwijfel ik zeer. Muxía is de plaats waar hij is geweest en waar op het strand nog de delen liggen van de stenen boot waarmee zijn tante Maria hem kwam bezoeken. Ga je ook onder het stenen zeil kruipen? Aan te bevelen tegen rheumatiek. Als thuis komt en weer en forme bent moet je maar eens lezen over de Christus met de gouden baard die door de Moren werd belaagd. Ze kwamen er maar bekaaid van af en van pure ellende lieten ze zich dopen in de kerk van Cée. Je hebt wel veel geluk gehad dit wonderbare kruisbeeld te kunnen zien - het is niet aam iedereen gegeven.
    Als ik het allemaal goed heb gelezen kom je dus niet meer in Santiago? Lokt het thuisfront of verloopt je vliegticket? Ik hoor het wel als je weer in het vaderland bent. Al waren de bloggers deze keer niet sensationeel, het was toch heel plezant om te babbelen op afstand zelfs zonder om de haverklap een korttenige adelaar. Morgen nog eentje? Heb je Albariño gedronken? Ik wel, vanavond, op je gezondheid en die van alle oprechte Jacobusvrienden.
    Herhaalde bolle notjes, buen camino per bus wellicht en in afwachting van de apotheose?
    ¡ Ultreya !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie verhalen, André, ik lees ze met genoegen.
    Las vanmorgen ook op krantensites dat Santiago minder mooi in het nieuws is.
    Wandelen is beter.

    Wim Keizer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi André,

    Gelukkig reis je te voet en niet met de trein.. Vreselijk ongeluk. Ik lees net dit: "Voor donderdag stond een belangrijke pelgrimstocht gepland waarbij eer wordt betoond aan de relikwieën van Sint Jacobus. Het gemeentebestuur heeft de feestelijkheden afgelast".
    Hoop dat je desondanks een mooie tocht hebt.

    Grts Andrea

    BeantwoordenVerwijderen